در ادامه ی سری مطالب مربوط به بهینه سازی و سئو سایت می خواهیم درباره یکی از مهم ترین رکن های آن یعنی انتخاب کلمه کلیدی (Keyword) مناسب صحبت کنیم.
در بهینه سازی یک مهم ابتدا باید براساس محتوا در مقاله و مطلب شما کلمه کلیدی مهمی را در نظر داشته باشید و از آن به عنوان کلید واژه مناسب مطلب خود استفاده کنید.
پایه و اساس یک استراتژی موفق و مؤثر بازاریابی با موتورهای جستجو، انتخاب عبارت های کلیدی درست است. تحقیق و بررسی کافی برای انتخاب بهترین عبارتهایی که کاربران وب با جست وجو ی آنها سا یت شما را پیدا می کنند، حیاتی است.
باید عبارتهای را بیابید که مخاطبان بالقوه (مشتریان هدف) شما آنها را جستجو میکنند ،نه عباراتی را که شما هنگام جست و جو از آنها استفاده میکنید یا دوست دارید از آنها استفاده کنید.
عبارت های انتخاب شده باید آنهایی باشند که واقعا جست و جو میشوند و نه آنچه که شما فکر میکنید یا حدس می زنید کاربران برای جست و جو از آنها استفاده می کنند.
تمام چیزی است که شما باید به آن دست یابید. امکان دارد شما با کلماتی همواره در صدر نتایج جست و جو باشید، اما موتورهای جست و جو حتی یک بیننده هم روانه سایت شما نکنند.
علت آن هم بسیار ساده است ، شما عبارتهایی را انتخاب کرده اید که جست وجو نمیشوند! میتوان گفت جذب تنها ۱۰۰ بیننده به سایت با کلمات مناسب بهتر از جذب ۱۰۰۰ بیننده با کلمات نامناسب است.
برای انتخاب کلمات کلیدی به تحقیق مناسب، دانش و شناختی درست از کسب و کارتان و همین طور منافعی که به مشتریان خود می رسانید نیاز دارید کاربران برای یافتن سایت های مورد علاقه خود، عبارتهای را جست و جو میکنند بعضی از عبارات بسیار جست و جو میشوند به این عبارت ها،، عبارت های محبوب گفته میشود.
عده ای از این عبارت ها کم و جست جو میشوند و یا اصلا جست و جو نمی شوند که عبارت های دارای محبوبیت کم یا فاقد محبوبیت، خوانده میشوند.
برای انتخاب کلمات مناسب سه فاکتور عمده زیر را باید در نظر گرفت :
✅ مرتبط بودن آنها با محتوای سایت (میزان ارتباط)
✅ میزان استفاده از آنها در جست و جو های کاربران (میزان محبوبیت)
✅ میزان رقابت بر روی آنها در بین سایت های (میزان رقابت)
کلمات انتخاب شده در نهایت طبق یک استراتژی مورد استفاده قرار می گیرند. سه فاکتور اشاره شده نقش مهمی در موفقیت این استراتژی دارند. استراتژی تعیین می کند که گستردگی کار چگونه باشد .
آیا به تمام بازار حمله شود یا بخشی از آن مورد توجه قرار گیرد؟ یک سایت نو ظهور نمیتواند به کسب رتبه بالا با کلمات شدیدا رقابتی بیندیشد؛ کلماتی نظیر :travel, book ,game. عبارت های اشاره شده عمومی بوده، محبوبیت و سطح رقابت بسیار بالایی دارند؛
بنابراین سرمایه گذاری بر روی آنها برای اغلب سایت ها کاری جز به هدر دادن منابع نیست.
نکات بسیاری برای سئو شدن و ارتقای رتبه سایت شما در گوگل وجود دارد.
قبل از بهینه سازی و شروع به کار در مورد کلمات کلیدی کاملاْ مطالعه نمایید. اگر کلمه کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید، با وجود تمام کارهایی که انجام دادهاید، بازدیدکنندگان زیادی را جذب نخواهید کرد. در واقع اول باید بدانید که دیگران چه کلمات کلیدی را بیشتر جستجو میکنند.
Google AdWords سرویس نمایش تبلیغات متنی گوگل است که با توجه به موارد جستجو در موتور جستجوی گوگل، زبان و سلیقه پیشین کاربران تبلیغات متنی را برای آن ها نمایش می دهد. این تبلیغات در سرویس های مختلف گوگل از جمله Gmail و Google Search نشان داده می شوند.
افزونه ای که تو کار با کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند و یک افزونه در مرورگر فایرفاکس است Keyword Search نام داره که میتونید از لینک زیر دانلود و در مرورگر فایرفاکس از آن استفاده کنید :